Een van de eerste TedTalks die ik ooit zag, gaat over de ‘Golden circle’ van Simon Sinek. En omdat ik laatst iemand sprak die er nog nooit van had gehoord wil ik het graag nog eens onder de aandacht brengen. Wat mij in de TedTalk aansprak is dat hij de manier van denken omdraait. In de talk heeft Sinek het vooral over de marketingstrategie. Maar het is breder toepasbaar dan dat. Het gaat over de manier waarop je elkaar aanspreekt en te starten bij gevoel in plaats van ratio. Waarbij gevoel de drijfveer is voor gedrag (besluitvorming). Sinek spreekt zo over het maken van de verbinding tussen mensen die hetzelfde geloven, of het nu gaat om een nieuwe computer of een nieuwe baan. Toen ik in een ver verleden sollicitatietrainingen gaf adviseerde ik ook altijd om een brief te beginnen met de motivatie. Met het waarom je wilt werken voor het bedrijf of waarom de functie je aanspreekt.
Ook in ander soortige relaties speelt ‘het waarom’ een rol. Wat mij over de jaren is opgevallen is dat we het in gesprekken meestal hebben over de uitkomst van ons denken, de oplossing, het standpunt. Zelden hebben we het over de waarden die daar achter liggen. Die waarden zijn veel abstracter dan de oplossingen of het resultaat van ons denken. Het komt dan ook vaak voor dat we elkaar heel goed kunnen vinden in die waarden. Maar onze oplossingen kunnen heel verschillend zijn en dus kunnen we het daar ook erg over oneens zijn. Een goed voorbeeld vind ik de opvang van vluchtelingen. De meesten van ons vinden dat deze groep mensen geholpen moet worden. Toch spreekt de oplossing dat een vluchtelingencentrum bij je in de straat komt veel minder mensen aan (zie ook Nimby). Sterker nog, het roept vaak heftige emoties op. Op het waarom (vluchtelingen moeten geholpen worden) voelen we ons wel verbonden. Door te starten met het waarom creëer je een gevoel van samen. Een gezamenlijke perspectief om op zoek te gaan naar de oplossing. Vanuit die gedeelde waarden blijf je langer samen aan tafel om de best passende oplossing te vinden. Als je zonder gedeelde waarden direct met een oplossing wordt geconfronteerd, waarin je je niet kunt vinden, dan leidt dit juist tot weerstand. Het overleg valt snel uiteen als wat we met elkaar delen alleen onze persoonlijke oplossingen zijn.
Nu is het thema vluchtelingen natuurlijk meteen een zwaar thema. De manier van denken werkt eigenlijk altijd. Ook opent het deuren naar oplossingen waar je zelf niet aan hebt gedacht. Je geeft de ander namelijk de kans om vanuit jou ‘waarom’ met je mee te denken.
Bij Factor Drie hebben we elkaar juist gevonden in die waarden. Wij geloven dat iedereen zich wil en kan ontwikkelen en we hebben de drive om anderen daarbij te helpen vanuit hun eigen ‘waarom’. Daarom zoeken we altijd samen de best passende manier om dat te realiseren. Wat we precies doen kan dus velen vormen aannemen. Zeker omdat we ook graag de ongebaande paden begaan.
Er is niemand die beter over de Gouden cirkel kan vertellen dan Simon Sinek zelf, kijk daarom vooral zijn TedTalk.