Afgelopen week was het jaarlijkse LPB congres. Gedurende drie dagen komen professionals uit het buurt-, wijk- en gebiedsgericht werken samen voor uitwisseling en inspiratie. De organisatie lag dit jaar in handen van de gemeente Capelle aan de IJssel. Zij hadden een mooi programma gemaakt met vijf expedities. De inclusieve samenleving, de gelukkige samenleving, de democratische samenleving, de slimme samenleving en de individuele expeditie. Als Factor Drie mochten wij de Individuele expeditie verzorgen. Waar de andere expedities vooral gaan over het wat en het hoe, ging het in onze expeditie over de wijk-professional zelf. Het werk als wijk-professional is een vak, een vak dat je met alles dat je als professional én als mens in huis hebt uitvoert. Jij bent, met je rugzak vol, je belangrijkste instrument. Daarom wilden wij tijdens het congres voor deelnemers de gelegenheid creëren om met zichzelf aan de slag te gaan.
Dat was best wel spannend. Want wij hadden (en hebben) de overtuiging dat hier behoefte aan was (is!). Maar wordt die overtuiging wel met ons gedeeld?! En dat bleek het geval! Ons enthousiasme voor deze Master Class werd nog groter toen zich 24 mensen hadden aangemeld. Dus donderdag waren wij klaar om te knallen.
Jijzelf als je belangrijkste tool
Samen zijn we op expeditie gegaan. Eigenlijk was het vooral een ontdekkingsreis naar jezelf. Terugkijken naar je ervaringen en markante gebeurtenissen in je leven en hoe deze jouw rugzak hebben gevuld. Zodat je jouw kwaliteiten bewust kunt inzetten.
Ook hebben we gekeken naar de omgeving waar je als wijk-professional je werk doet. We keken naar de trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op het werken in de wijk. Een lange lijst aan trends hebben we in kwadranten verdeeld. Speelt iets in het nu of is het van de toekomst? En is het eenvoudig, simpel of juist complex. Samenwerkend in vier groepen verdeelden ze alle trends over de kwadranten. En wat krijg je dan? Eerst hele mooie gesprekken. En nadat we die allemaal samenbrachten op de flap en met elkaar deelden bleken we veel dingen anders in te schatten. ‘Het is maar net hoe je ernaar kijkt’, was een mooie conclusie. Een thema als Klimaat klinkt al snel groots en meeslepend. Dan landt het al snel in het kwadrant ‘toekomst en complex’. Maar je kunt het ook kleiner maken. Met een ‘klimaatstraat’ of een actie ‘steenbreek’. En dan kan het thema opeens verschuiven naar het kwadrant ‘eenvoudig en nu’. Dus bekijk het simpel. Wat kan in het klein, in het hier en nu?
Het principe van de rode Skoda
Vervolgens hebben we nog een volgende slag over de trends gedaan. We stelden ons de vraag: ligt iets binnen je cirkel van invloed? Daar was een belangrijke conclusie dat als je het principe uit het eerste deel toepast (bekijk het simpel) er veel binnen de cirkel van invloed van de wijk-professional komt. Wat vervolgens de vraag opriep, of iedereen in de groep al bezig is met de benoemde thema’s. Dat bleek nog niet het geval.
Het is ook niet altijd zo eenvoudig om in het nu bezig te zijn met de thema’s van morgen. Er gebeurt te veel dat in het nu moet worden opgelost. Maar die thema’s zijn er wel. En of je wilt of niet, voor je het weet zijn de thema’s van morgen er vandaag. Wat helpt is om ze in ieder geval in het vizier te hebben. Want zoals Cruijff zegt: je gaat het pas zien als je het door hebt. Als je een thema in het vizier hebt, dan ga je ook kansen in het nu zien om er iets mee te doen. Die inwoner die je over een mooi idee vertelt over een thema waar je niet mee bezig bent, vindt ook geen haakje bij jou. Als je het wel in het vizier hebt, ga je de verbindingen zien.
Het is een beetje zoals het principe van de rode Skoda. Stel je koopt vandaag een nieuwe auto. Laten we zeggen een rode Skoda. Dan zie je morgen opeens overal rode Skoda’s rijden. Je gaat ze pas zien als je er zelf een hebt. Voorheen waren die er natuurlijk ook al, alleen toen filterde je hersenen die informatie eruit. Het was onbelangrijk en je kunt nu eenmaal niet alles bewust waarnemen. Door de aanschaf van de nieuwe auto heb je het tot belangrijke informatie gemaakt en daarmee dringt het door tot je bewuste waarneming.
Los op die trend
Daarna zijn de teams aan het werk gegaan met een casus. In de casus stond een van de trends centraal en het was aan de groep daar een plan van aanpak voor te maken. Weer ontstonden er mooie gesprekken en uitwisselingen. Over hoe je het grote klein maakt. Hoe er in de verschillende gemeenten mee om wordt gegaan, of nog niet. Over hoe je het strategisch aanpakt en praktisch maakt.
Het cadeautje
Alle deelnemers kregen ook nog een hele trits aan cadeautjes uit hun netwerk. Aan het begin van de sessie hadden ze namelijk de vraag gesteld: wat maakt mij, volgens jou, goed in mijn werk als wijk-professional? Allerlei, talenten, vaardigheden en eigenschappen kregen ze teruggekoppeld. Die een cadeautje zijn omdat ze goed voelen. Én een cadeautje zijn omdat ze je inzicht geven, inzicht dat je vervolgens bewust kunt inzetten in je werk.
Into a new decade
Aan het einde van de sessie waren de deelnemers gevoed door inzichten, complimenten, uitwisselingen en discussies. Daarmee konden ze voor zichzelf bepalen wat hun ‘new decade’ ze gaat brengen en wat dat van hen, als wijk-professional vraagt.
We kregen het er warm van
Aan het einde was er ook een cadeautje voor ons. Geheel ongevraagd werden ook wij van feedback voorzien. En daar houden we van, want leren en ontwikkelen staat bij ons in alles centraal. Wat ons deze keer bijzonder blij maakte was dat de deelnemers uitspraken enthousiast te zijn met de mogelijkheid tot het volgen van het individuele programma. Dat het eens even over jezelf mag gaan. Daarmee werden onze overtuigingen bevestigd en twijfels weggenomen. Dus blijer konden ze ons niet maken!